/Files/images/shkola/161103nsh.jpg НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА

Нова українська школа–це ключова реформа Міністерства освіти і науки. Головна мета–створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й вміння застосовувати їх у житті.

НУШ–це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами. Водночас батькам теж подобається відвідувати цю школу, адже тут панують співпраця та взаєморозуміння.

Формула «Нової української школи» складається з 9 базових компонентів:

· Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.

· Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно.

· Наскрізний процес виховання, який формує цінності.

· Децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію.

· Педагогіка, що грунтується на партнерстві між учнем, учителем та батьками.

· Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.

· Нова структура школи, яка дає змогу добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя.

· Справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.

· Сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів, освітян, батьків не лише в приміщенні навчального закладу.

ЩО ЗМІНЮЄТЬСЯ ДЛЯ УЧНІВ?

Ключова зміна для учнів стосується підходів до навчання та змісту освіти. І ми, у Міністерстві освіти і науки, переконані, що це–головне. Адже мета НУШ–виховати інноватора та громадянина, який вміє ухвалювати відповідальні рішення та дотримується прав людини.

Замість запам’ятовування фактів та визначень понять, учні набуватимуть компетентностей. Це–динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність. Тобто формується ядро знань, на яке будуть накладатись уміння цими знаннями користуватися, цінності та навички, що знадобляться випускникам української школи в професійному та приватному житті.

Список компетентностей, яких набуватимуть учні, уже закріплено законом «Про освіту». Він складався з урахуванням «Рекомендації Європейського Парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя» (від 18.12.2006 р.):

  • · вільне володіння державною мовою;
  • · здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
  • · математична компетентність;
  • · компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
  • · інноваційність;
  • · екологічна компетентність;
  • · інформаційно-комунікаційна компетентність;
  • · навчання впродовж життя;
  • · громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;
  • · культурна компетентність;
  • · підприємливість та фінансова грамотність.

Також Державні стандарти можуть розширювати цей список.

Спільними для всіх компетентностей є так звані наскрізні вміння:читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.

Щоб набувати компетентностей, школярі навчатимуться за діяльнісним підходом– тобто частіше щось робитимуть, замість сидіння за партами і слухаючи вчителя. Також Концепція НУШ пропонує впроваджувати інтегроване та проектне навчання. Такий спосіб сприяє тому, що учні отримують цілісне уявлення про світ –адже вивчають явища з точки зору різних наук та вчаться вирішувати реальні проблеми за допомогою знань з різних дисциплін.

А ще реформа – це про освітнє середовище. І це, насамперед, не техніка чи меблі. Хоча завдяки децентралізації фінансування шкіл збільшилося, і в багатьох навчальних закладах поступово оновлюється матеріально-технічна база.

Зміна освітнього середовища – це зміна ставлення до дитини:повага, увага до неї і прагнення знайти оптимальний спосіб для її ефективного навчання. Саме такою буде Нова українська школа.

ЩО ЗМІНЮЄТЬСЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ?

Учитель–це людина, на якій тримається реформа. Без неї чи нього будь-які зміни будуть неможливими, тому один з головних принципів НУШ–умотивований учитель. Це означає, що наша мета–сприяти його професійному та особистому зростанню, а також підвищувати його соціальний статус.

Щоб навчати по-новому, вчитель повинен отримати свободу дій– обирати навчальні матеріали, імпровізувати та експериментувати. Цю свободу дає новий закон «Про освіту».

Міністерство освіти і науки пропонуватиме типові навчальні програми, проте будь-який учитель чи авторська група зможуть їх доповнювати або створювати свої. Учитель тепер обмежений лише Державним стандартом. У цьому документі окреслено результати: що мають знати та вміти учні, закінчивши певний етап навчання. Натомість, як дійти до цих результатів, учитель визначатиме сам.

Учитель, який отримав свободу навчати, має отримати й свободу навчатися. І ця свобода теж передбачена реформою. Половину обов’язкових годин підвищення кваліфікації вчитель зможе проходити не в Інститутах післядипломної педагогічної освіти – а там,де обере сам. Є лише дві вимоги: за п’ять років підвищення кваліфікації має скласти 150 годин, і навчання має відбуватись щорічно.

Зараз Міністерство освіти і науки розробляє процедуру, за якою бюджетні кошти, що виділяються на підвищення кваліфікації вчителів, можна було спрямовувати громадським та приватним організаціям.

А щоб вмотивувати вчителів ще й фінансово, міністерство запровадить сертифікацію. Це добровільна перевірка, проходження якої надасть учителям 20% надбавку до посадового окладу та звільнить від атестації.

Докладніше про зміни

Нормативна база НУШ

Відео про Нову Українську Школу

Нова Українська школа. Вступне відео

НУШ ГРАФІК РЕФОРМ

НУШ ЯК ВМОТИВУВАТИ ВЧИТЕЛЯ

НУШ ЩО ТАКЕ «КОМПЕТЕНТНОСТІ» і ЯК ВОНИ ПЕРЕПЛІТАЮТЬСЯ

НУШ ЧОМУ ТРЕБА ЗМІНЮВАТИ УКРАЇНСЬКУ ШКОЛУ

НУШ ЯК ГОТУВАТИ ВИПУСКНИКА ДО РЕАЛІЙ ЖИТТЯ

НУШ ЯК ДОПОМОГТИ СЬОГОДНІШНІМ УЧНЯМ

НУШ ДОПОМОГА БАТЬКІВ

НУШ КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТОСТІ

НУШ ОРІЄНТАЦІЯ НА ПОТРЕБИ УЧНЯ

НУШ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ТА ЕЛЕКТРОННЕ ПЛАТФОРМА

НУШ ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА

НУШ ПРО ПЕДАГОГІЧНІ СВОБОДУ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

НУШ СПРАВЕДЛИВИЙ ДОСТУП ДО ОСВІТИ

НУШ СТРУКТУРА НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Лилия Гриневич, министр образования и науки, - гостья "112 Украина", 13.07.2017

Кiлькiсть переглядiв: 1029